Foaia de parcurs: obiective specifice disciplinei Geografie

FOAIA DE PARCURS – OBIECTIVE SPECIFICE DISCIPLINEI  GEOGRAFIE

  I. Evaluarea cu scop de orientare şi optimizare a învăţării

                Evaluarea constituie un proces fundamental prin care se realizează orientarea şi optimizarea învăţării, inclusiv la disciplina geografie. Precizia şi eficienţa evaluării sunt strâns legate de formularea competenţelor şi de desfăşurarea demersurilor de instruire. În aceste condiţii, probele de evaluare trebuie selectate şi elaborate în strânsă legătură cu  acestea şi, mai ales, în funcţie de gradul de complexitate al competenţei, precum şi în funcţie de rezultatele aşteptate ale instruirii (cunoştinţe, deprinderi sau capacităţi intelectuale, priceperi şi deprinderi practice, comportament ). Ca urmare, la disciplina geografie, trebuie avute în vedere următoarele obiective specifice:

 1. Depăşirea evaluării de tip tradiţional;

2. Elaborarea itemilor şi a probelor de evaluare, prin respectarea exactităţii şi validităţii, acestea oferind diagnoză, prognoză, feedback, motivând, inspirând, asigurând evoluţia educabililor.

3. Adaptarea evaluării la specificul clasei – nivel de cunoaştere, particularităţi psiho-pedagogice ale elevilor;

4. Centrarea evaluării pe competenţele generale ale fiecărui nivel de învăţământ şi respectiv, competenţele specifice fiecărei clase;

5. Discutarea cu elevii a structurii probelor de evaluare scrisă, a referatelor, a portofoliilor, etc. precum şi a conţinutului acestora în momentul susţinerii;

6. Obligativitatea susţinerii evaluării predictive la toate clasele la care se predă disciplina geografie şi transformarea acestui test iniţial într-un instrument privind eficientizarea strategiilor didactice, pentru a remedia deficienţele, a asigura progresul şcolar şi a stimula performanţa în rândul elevilor;

7. Analiza rezultatelor testelor predictive la disciplina geografie şi o analiză comparativă între rezultatele la aceste teste la clasele de acelaşi nivel;

8. Nivelul pregătirii elevilor să se realizeze pe baza observaţiei directe, a probelor de control aplicate şi a evaluării de tip longitudinal (pentru urmărirea progresului individual al elevilor);

9. Obligativitatea autoevaluării cadrului didactic (capacitatea de a raporta propriul comportament didactic la exigenţele unui stil didactic elevat, adaptat specificului clasei de elevi).

10. Eficientizarea procesului de evaluare prin creşterea gradului de obiectivitate în apreciere, pentru evitarea supranotării.

 

II. Îmbunătăţirea competenţelor de lectură la liceu la disciplina GEOGRAFIE la liceu

1. Obligativitatea utilizării la clasă a lecturii geografice în funcţie de competenţele specifice ale fiecărei clase, fie pentru autentificarea informaţiilor, fie pentru prezentarea evenimentelelor în mod cât mai atractiv;

2. Folosirea lecturii geografice pentru înţelegerea termenilor specifici şi a problemelor de atins;

3. Utilizarea lecturii geografice pentru diversificarea informaţiilor obţinute din alte surse.

 

Lasă un comentariu